Hosszú távon is biztonságban- évindító beszélgetés egyetemünk rektorával
Idén is lehetőségünk nyílt egyetemünk rektorával, Dr. Gelencsér Andrással átbeszélni az elmúlt tanév történéseit, valamint a jövőre vonatkozó terveket.
Hogyan értékeli az elmúlt egy évet? Milyen fontosabb változások, fejlesztések történtek a 2018-2019-es tanévben?
Az elmúlt év egy kifejezetten sikeres esztendő volt, és azt gondolom, hogy az egyetem átlagos megítélése is sokat erősödött a hazai felsőoktatáson belül. Egyrészt, növelni tudtuk a hallgatói létszámot, hiszen az országos átlagnál kétszer több hallgatót sikerült beiskoláznunk. Másrészt, Magyarországon elsőként tudtunk elindítani olyan informatikai képzéseket, melyeket valós munkaerőpiaci igények hívtak életre. Szerencsére még annak ellenére is rekordszámú jelentkezőt vettünk fel, hogy elég későn hirdettük meg ezeket.
Emellett, a pályázati eredményességünk is megmaradt, és még új forrásokat is tudtunk szerezni. Gondolok itt például az Intézményi Felsőoktatási Kiválósági Programban elnyert 700 millió forintos támogatásra. Ebben mindösszesen 11 egyetem részesül az országban, ami azt mutatja, hogy ezt valóban csak a kiemelkedő teljesítményt nyújtó iskoláknak adják. Illetve, idén tavasszal egy új, az ipar digitális transzformációjával kapcsolatos tématerületi kiválósági támogatást is elnyertünk. Az innovációs tevékenységünk elismerése továbbá az is, hogy Zalaegerszegen letették annak az évi 20.000 tonna gumibitument gyártó üzemnek az alapkövét, aminek az alapja egy, a Pannon Egyetemen kifejlesztett nemzetközi díjat nyert szabadalom.
Mindezek mellett az akadémiai pozícióink is erősödtek, hiszen az egyetem oktatói közül ketten is a Magyar Tudományos Akadémia tagjai közé kerültek.
Személyesen miképp élte meg az elmúlt egy évet? Milyen sikerekről számolhat be?
Személyes sikerként éltem meg, hogy megválasztottak a Magyar Rektori Konferencia alelnökévé. Úgy gondolom, hogy ez szintén egyfajta elismerése az intézmény munkájának és eredményeinek.
Ha jól tudom nemrég választották az MTA levelező tagjává. Milyen feladatokkal jár ez a megtisztelő cím?
Igen, én is egyike vagyok azoknak, akit taggá választottak a Pannon Egyetemről. Az MTA tagság számos tudományszervezési kötelezettséggel jár. Ez azt jelenti, hogy részt kell venni különböző folyamatokban az akadémián belül. Ilyenek például az MTA doktori cselekmények bírálatai vagy a bizottságok munkájában való aktív közreműködés.
Ebben egyébként kutatócsoport vezetőként eddig is szereztem tapasztalatokat, ilyen jellegű feladataim eddig is voltak. Nyilván némileg megnő majd az idő, amit erre kell fordítanom, de azért azt gondolom, hogy ez teljes mértékben vállalható a rektori feladatok mellett is.
Mi a véleménye az idei felvételi eredményekről? Mennyire elégedett ezekkel?
A 2019-es felvételi eredmények a tavalyihoz képest kevésbé voltak kiemelkedőek. Ez talán annak is köszönhető, hogy az előző évben elég magasra tettük a mércét és az új szakok indításának következtében nagyobb elvárásokat támasztottunk. Idén ezt sajnos már nem sikerült ugyanolyan módon meghaladnunk. Azonban a felsőoktatáson belül betöltött pozíciónkat sikerült megőriznünk azokon a területeken, ahol az egyetem működik. Én úgy érzem, hogy nem feltétlenül a mennyiség az elsődleges, hanem az, hogy eredményességben és hallgatói sikerességben előre tudjunk lépni.
Azonban, ha összeségében nézzük a helyzetünket- a pótfelvételivel és a külföldi hallgatók beiskolázásával együtt-, akkor azt mondhatjuk, hogy hosszú idő óta tudjuk tartani a jó pozíciónkat és a hallgatói létszámot.
Milyen változások várhatóak ebben a tanévben? Előreláthatólag milyen kihívásokkal kell majd szembenéznie az egyetemnek?
Nagy várakozással tekintünk a következő tanév elé, hiszen a felsőoktatási jelentkezésekben történt törvényi változások, valamint a nyelvvizsga és az emelt szintű érettségi követelménye új helyzetet teremt majd a beiskolázás során. Attól azért tartunk egy kicsit, hogy ez negatívan befolyásolja majd a számainkat, de az előrejelzések szerint, minket csak közepesen érintenek majd ezek a változások.
Várjuk továbbá azokat a feladatokat is, melyek abból adódnak, hogy a felsőoktatás irányításában fordulat történt. A közelmúltban bekövetkezett fenntartói változásokról egyelőre még keveset tudunk, de vélhetően kihívások elé állít majd bennünket ez az új helyzet.
Melyek azok a fontosabb projektek, melyekben az egyetem részt kíván vállalni a következő tanévben?
Természetesen nagy terveink vannak erre a tanévre is. Egy, a MOL-lal és más cégekkel közös nagy kutatásfejlesztési pályázat benyújtását készítjük elő jelenleg, amitől jelentős előrelépést várunk. Emellett, a Veszprém Európa Kulturális Fővárosa programban is megkezdődik majd az érdemi munka. Ebben eddig is részt vettünk, de további feladatokra és kihívásokra is számítunk.
Szeretnénk még tovább korszerűsíteni a képzési portfoliónkat is. Már folyamatban van néhány új szak indításának az előkészítése, melyből egyet meg is említenék. A tesztmérnök képzés például új igényént jelent meg a piacon, és mi szeretnénk ezt az országban elsőként elindítani.
Miként látja az egyetem jövőjét rövid és hosszú távon?
Én azt gondolom, hogy a magyar felsőoktatás sokáig nem maradhat a jelenlegi helyzetében, valamilyen ráncfelvarrásra, vagy átalakításra mindenképpen szüksége lesz majd. Ha előre nézünk, és a demográfia alapján megjósoljuk a hallgatói létszám alakulását, akkor azt látjuk, hogy a hazai felsőoktatás piacán túl sok intézmény van túl széles portfólióval. Ezen előbb-utóbb változtatni szükséges. Az egyetem szerencsére benne van azon intézmények között, amelyek hosszú távon is biztos jövőre számíthatnak.
Továbbá úgy gondolom, hogy ebben a régióban szükséges egy erős felsőoktatási intézmény jelenléte, hiszen ez a régió fennmaradásának és megújulásának egyik záloga. A környékünkön nincsenek markáns nagyvárosok, inkább a középvárosok hálózata jellemző. Ehhez alkalmazkodva a Pannon Egyetem kialakította azt a modelljét, hogy több telephelyen is tudja végezni a tevékenységét. Ezt most már mások is elismerik és pozitív visszajelzéseket kapunk a különböző döntéshozók, társadalmi szervezetek és a vállalatok részéről.
Azonban a fejlődésnek mindig vannak lehetőségei, nekünk is van bőven javítani valónk. Ez egy folyamatosan változó világ, amihez mindig alkalmazkodni kell. Ha megnézzük a technológiai fejlődést és a munkaerőpiac változásait, azt tapasztaljuk, hogy az intézményeknek folyamatosan változniuk, alkalmazkodniuk kell. Az egyetem méretei szerencsére ezt teljes mértékben lehetővé teszik.
(Fotó: Gombás Kornél)